Flyttstädning Uppsala - vanliga frågor

Det finns många saker att tänka på i samband med en flytt. Dels så har man allt det administrativa. Ska du flytta inom Uppsala så måste du exempelvis göra en flyttanmälan, säga upp försäkringar, flytta exempelvis abonnemang och se över dina olika medlemskap. Utöver detta så måste du även hyra flyttbil, fixa kartonger, packa iordning hela ditt bohag och sedan - tillsammans med vänner - bära och transportera detta.

Flytten är i och med detta klar? Inte riktigt. Återstår gör nämligen en viktig del som många glömmer - en flyttstädning i Uppsala. Flyttstädning i Uppsala är viktig sett till att A) den underlättar rejält för den som ska ta över din gamla bostad och ska flytta in och B) att du, vid fusk, kan komma att drabbas av ekonomiska krav av denne. Vi tänkte här nedan ge lite mer information om flyttstädning och göra det genom att svara på några vanliga frågor - enligt följande:

Vad händer om jag struntar i min flyttstädning?

Som sagt, den person som ska flytta in kan ställa ekonomiska krav på dig och hen har också all rätt att göra det. En flyttstädning i Uppsala är alltid, om inget annat är överenskommet, obligatoriskt.

Vad ska städas i samband med att man flyttar?

Det jobbiga med en flyttstädning är att det handlar om att allt mellan golv och tak ska städas och rengöras. Avlopp ska rensas, ugnen rengöras, fönstren putsas och så vidare: det handlar om flera, flera timmar jobb. Ett jobb som dessutom sker efter att du flyttat och därmed är trött både mentalt och fysiskt.

Kan jag anlita en städfirma?

Ja, och det rekommenderas. Du kan dels använda Rut-avdraget för ett riktigt förmånligt pris där du kan dra av halva kostnaden för arbetet. Dels så garanteras du också ett godkännande och kan fokusera fullt ut på att komma på plats i den nya bostaden i Uppsala. Ska du anlita professionell hjälp så se till att du bokar en tid ganska långt i förväg och att ni kommer överens om pris samt hantering av nycklar.

10 Aug 2023