LEI-koder ger myndigheterna bättre koll på handel med värdepapper
Har du ett företag som handlar med värdepapper, eller planerar du att starta ett? Då måste du skaffa en LEI-kod. LEI står för Legal Entity Identifier och är en 20 tecken lång alfanumerisk kod som används för att identifiera parterna vid en värdepapperstransaktion. Genom att varje part måste ange sin LEI-kod innan de kan genomföra en transaktion med värdepapper, kan de också i efterhand spåras och identifieras spåras av berörda myndigheter.
Sedan 3 januari 2018 är det obligatoriskt att fysiska eller juridiska personer som utför transaktioner ska kunna identifieras i den transaktionsrapport som skickas till reglerande myndigheter inom EU. Det är också EU som tagit fram de skärpa reglerna kring LEI, som tidigare endast gällde företag som handlade med derivat.
Vad är syftet med LEI?
Syftet med LEI är att stärka skyddet för de som handlar med värdepapper, men också att ge myndigheter oavsett land bättre kontroll och översyn av vilka som utför transaktioner.
Hitta en leverantör
Det är enkelt att skaffa en LEI-kod. Den kod man erhåller fungerar sedan som id vid transaktioner och man får bara en kod som sedan gäller vid alla transaktioner. Det första man måste göra är att leta upp en LEI-leverantör. Dessa är nationellt obundna, vilket innebär att du kan ansöka om en kod från ett företag var som helst i världen via internet.
Det finns dock svenska företag där all information finns på svenska, vilket kan vara skönt. Man bör dock se till att leverantören är ackrediterad av GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation). GLEIF är en organisation som på uppdrag av EU utför översyn av LEI-systemet och även tillhandahåller en översikt över de leverantörer som säljer LEI-koder.
Registrera användarkonto och ansök
När du hittat en leverantör blir första steget att upprätta ett användarkonto hos företaget. Du anger där information om dig själv och företaget samt ungefär vilken sorts handel du kommer att bedriva. Därefter skickas en länk till din mail, som du sedan följer för att slutföra ansökan. Svårare än så är det inte. Själva koden tar mellan några dagar och upp till 2 veckor att få, så det är bäst att vara ute i så god tid som möjligt.
Det kostar en slant att få en LEI-kod. Vid ansökan betala en registreringsavgift och därefter betalar man en årlig underhållsavgift som skiljer sig åt mellan leverantörerna. Varje år måste en ny underhållsavgift betalas.
Registrera koden hos din bank eller finansmäklare
LEI-koden ska därefter anges varje gång en transaktion ska genomföras. Sköter du dina transaktioner via Private Banking eller ett finansinstitut kan du registrera din kod hos dem så slipper du skriva in den varje gång.
Andra inlägg
- Balpress och avfallshantering för en hållbar framtid
- Hotell med lägenhetskänsla i Märsta – ett annat typ av boende
- Relining i Stockholm – en hållbar lösning
- Effektiv inredningshjälp i Uppsala
- Bekvämt att beställa hem hundfoder online
- Bilhandlare i Stockholm – nya och begagnade fordon
- Låsservice för trygghet i Norrtälje
- En låssmed i Stockholm levererar service och säkerhet
- Fastighetsmäklare: din guide på bostadsmarknaden
- Transfer med möjligheter till Arlanda