Ska du gå en riskutbildning för MC?

Känner du som ska ta MC kort dig lite fundersam inför riskettan och risktvåan, och vad det egentligen är som väntar? Riskettan är teoretisk, vilket innebär att du inte behöver oroa dig för dina körförmågor. Risktvåan däremot handlar om hastighet och körning under halka och andra svårare förhållanden. Så länge du är förberedd kommer både riskettan och risktvåan att gå bra – det är mycket få som underkänns här. Riskettan skulle vara mycket svårt att ”underkännas” (inom citationstecken, då det inte är ett prov), och samma gäller med risktvåan. 

Boka tid

Se till att vara ute i god tid när du bokar både riskettan och risktvåan. Det kan ibland vara högt tryck på tiderna, särskilt i större städer som Stockholm, vilket gör att väntetiderna kan bli ganska långa. Även om du inte bor i Stockholm finns det naturligtvis inget som hindrar dig från att ha god framförhållning. I vissa fall kan det faktiskt vara en fördel att bo i en större stad, eftersom det finns ett större utbud av utbildare att välja mellan (dock givetvis också fler elever). Har du möjlighet att göra riskutbildningarna under arbetstider har du betydligt större chans att få en plats snabbt. 

Vad kostar riskettan och risktvåan inför ett MC kort?

Hur mycket det kostar skiljer sig naturligtvis åt, beroende på utbildaren. Tittar vi på en trafikskola i Stockholm som exempel, tar de 550 kronor för riskettan. Samma utbildare tar 2450 kronor för risktvåan. Tittar vi på en annan trafikskola i en mindre stad, och jämför priserna med den i Stockholm, ser vi att det är betydligt dyrare. Här kostar riskettan för MC 1 100 kronor att genomföra. Risktvåan är även den betydligt dyrare, med ett pris på 3 700 kronor. 

Att tänka på inför risktvåan

De flesta har inga problem med risktvåan. Det som gäller är du åtminstone ska kunna framföra din MC på ett tillräckligt bra sätt så att du kan utföra risktesterna. Du kommer att få testa att köra under särskilda förhållanden och det är meningen att du ska ”misslyckas”. Till exempel kommer du säkerligen att få köra in i en kurva med alldeles för hög fart. Om du då välter några koner är det inte alls några problem, då det är det som är syftet med testet. Meningen är att du ska få en aha-upplevelse, för att inte göra liknande manövrar i trafiken sedan. Du får nu chansen att testa allt det här med din MC på en säker plats, på ett säkert sätt. Läs mer här om att köra riskettan för MC i Stockholm.

19 mar 2018