Här kan du marknadsföra ditt företag gratis i Gävle

Driver du ett litet företag och har svårt att nå ut till nya kunder? Anser du att det är för dyrt att annonsera i Gefle Dagblad eller annan regional media? Det finns vägar att gratis göra reklam för sitt företag. Som ett exempel visas ett städföretag som har fokus på hemstädning.

Allmänna anslagstavlor

På ett flertal ställen i Gävle finns allmänna anslagstavlor. De står exempelvis i stadsparken Boulongerskogen samt vid broarna över Gavleån. Det är inte tillåtet för företag att sätta upp större annonser men vid evenemang, tävlingar och liknande kan man sätta upp reklam på dessa tavlor. Ett städföretag kan därmed göra reklam när de ska ha invigning eller andra evenemang som inte enbart handlar om att få nya kunder till dess hemstädning.

Företagarföreningar

I Gävle finns både större och bredare företagarföreningar samt de smalare dvs. mer nischade. Kostnaden att vara med i dessa varierar men är man medlem kan man på ett tydligt sätt skapa nätverk och kontakter för framtiden. Många erbjuder även att man får komma en gång gratis för att se vad föreningen står för och gör på sina träffar. 

Direktreklam

Att trycka upp reklam är inte speciellt dyrt och de som har en egen dator och skrivare kan snabbt skapa marknadsföringsmaterial. En fördel är att på dessa nämna att kunden får exempelvis 50% på första hemstädningen om lappen visas upp vid beställning. Därmed blir det även lätt att mäta vilket resultat man fått utifrån insats på marknadsföringskampanjen. 

Facebook

Det går att köpa annonser på Facebook men många gånger räcker det med att vara aktiv och uppdatera sin profil samt interagera med andra för att få en stor digital synlighet. Här är det viktigt att inte marknadsföra sig för hårt. Det är lätt att vilja basunera ut sitt budskap om att man har bäst hemstädning i Gävle men det skapar sällan någon spridning, några Gilla-markeringar osv. Då är det bättre att satsa på kundrelationer.

Vad efterfrågar kunderna gällande hemstädning? Är det råd och tips? Tävlingar? Kanske en öppen dialog kring vad man ska tänka på som kund? Våga fråga och ta in åsikter från besökarna och var aktiv på Facebook. Det städföretag som har en aktiv Facebookprofil kan snabbt bygga sig ett starkt varumärke i en mindre stad. Läs denna site om du är intresserad av hemstädning i Gävle.

Men framförallt – gör ett gott jobb, nätverka och sprid kunskapen om att du finns. De allra flesta nystartade företag har svårt att få kunder eftersom kunderna inte vet att de finns. Det handlar alltså oftast inte om pris eller service, utan att skapa sig ett varumärke.

26 jan 2018