Fördelarna med att träna utomhus

Funderar du pträningå att bygga ett eget utegym? Eller gillar du kanske att jogga eller vandra? Fördelarna med att motionera utomhus är många. I Sverige kan det samtidigt kännas extra bekvämt att ha ett gymkort, eftersom det helt enkelt inte alltid är särskilt trevligt att vara ute i blåst, regn eller snö. En del forskare tror dock att träning utomhus – i synnerhet på vintern – ger fördelar som inte ges när man springer på ett löpband exempelvis.

Skillnader märks

Till exempel har man märkt att man springer på ett annorlunda sätt när man gör det utomhus, snarare än på ett löpband. Det man har sett är att vristerna har ett annat rörelsemönster – man rör dem helt enkelt mer. En annan skillnad är att man springer i backar, som påverkar musklerna på ett helt annat sätt. Det här är svårt att efterlikna med de löpband som finns tillgängliga idag. Åtminstone när det gäller nedförsbackar.

En del skillnader har även märkts med cykling. Vindar kan göra det mycket tuffare att cykla en mil utomhus, jämfört med att göra det på en träningscykel. Slutsatsen man kan dra av detta är att du som vill bränna många kalorier genom cykling och har ont om tid, bör cykla utomhus istället för inomhus.

Andra träningsformer

Men hur är det egentligen andra träningsformer än konditionsträning? Troligtvis ger det en god effekt. I alla fall på ett psykologiskt plan. I många städer runt om i landet har kommunen valt att bygga utegym av en anledning. Många tycker helt enkelt att det är trevligt att komma ut i friska luften och motioner eller träna. Om du bor i en medelstor till stor stad och det inte finns ett utegym nära dig – så finns det kanske planer på att bygga ett.

Studier ger indikationer

Studier har gjorts där frivilliga delats in i två grupper, där den ena har fått tagit en promenad utomhus, och den andra gruppen har fått gå inomhus (vanligtvis på ett löpband eller runt en bana). I en övervägande del av studierna har resultaten visat att de som tog en promenad utomhus tyckte det var roligare och fick högre poäng när deras humör testades efteråt. Nämnas bör att studierna har varit korta och kanske mer av indikationer än faktiska bevis. De flesta kan nog dock hålla med – att motionera ute kan helt enkelt göra en på bättre humör.

Exakt varför det är bra för psyket att motionera utomhus snarare än inomhus, vet vi inte. Man har dock också funnit att människor har lättare att hålla sig till ett träningsprogram när träningen sker utomhus. Den som funderar på att bygga ett utegym, eller pusha kommunen att göra det, gör troligtvis en klok investering.

Utegym har blivit allr mer populärt på senare år och ett utmärkt sätt att träna utomhus. Här är ett företag som har specialiserat sig på detta: www.byggautegym.se.

 

17 okt 2018