Flytta till ny stad - vem sköter er flyttstädning?

Stockholm är fortfarande navet i Sverige - både maktmässigt, ekonomiskt och sett till attraktionskraften. Årligen så räknar man med att en folkmängd motsvarande ett Skellefteå flyttar till staden för jobb, studier, kärleken eller för att söka det stora äventyret. Det har också avspeglats i Stockholm bostadssituation som kunnat delas in i två läger: de som äger och gör vinst och de som är utan och som får betala. Äger man en bostadsrätt i Stockholm så finns det också en god chans att sälja denna med rejäl vinst. Äger man ingen så finns det tyvärr stora chanser att man får vara beredd att flytta runt en hel del; detta förutsatt att man inte har ett förstahandskontrakt.

Det har ändrats lite det senaste året. Främst sett till att det inte är givet att sälja med vinst längre. Nu är det köparens marknad och det avspeglas tydligt i att det inte säljs exempelvis nyproduktioner i samma omfattning längre.

Många väljer även att lämna ekorrhjulet och flytta till andra städer. Dessa ska vi titta närmatre på här. Vi kan ponera att en familj lämnar Stockholm för att bosätta sig i en mindre stad. De säljer sin bostad och flyttar in i en hyreslägenhet i den nya staden. Så långt är allting lätt. Men, vad händer om vi säger att staden i fråga ligger 60 mil bort? Hur ska man kunna sköta allt praktiskt som har med flytten att göra: hur sköter man bärande, transport, flyttstädning och annat? Vi ger några tips:

Tips för dig som flyttar från Stockholm

  • Rätt mäklare: Den mäklare ni anlitar kommer att få dra ett större lass än vad man normalt kan begära. Ni kan inte vattna blommor, ni kan inte hålla efter inför visningen och ni kan inte vara behjälpliga på annat sätt heller. Ni får lägga allt i mäklarens händer, se till att välja en som är beredd på att jobba extra hårt.
  • Töm bostaden och kör homestyling: Ni behöver era möbler i den nya bostaden - men ni behöver möbler i lägenheten i Stockholm för att spekulanter ska kunna se den fulla potentialen. Ett moment 22? Inte nödvändigtvis. Ni kan välja att betala för homestyling. Normalt så innebär det att en homestylist använder era befintliga möbler och ställer iordning er bostad med hjälp av dessa. I det här extrema fallet så kommer hon/han att använda sina möbler - de har ofta ett större lager av inredningsdetaljer och tilltalande möbler - för att maximera intrycket av den bostad ni ska sälja. Räkna med att det kostar pengar; men tjänsten är även avdragsgill.
  • Flyttstädning och annan städning: Här måste ni - naturligtvis - ta hjälp. Det är inte rimligt att åka 60 mil till Stockholm för att genomföra en flyttstädning och sedan åka de 60 milen tillbaka igen. Ni bör även städa inför visningen. Rådet är att ni hittar en städfirma som kan samarbeta med er mäklare - om nycklar exempelvis - och som har egna städsaker. Ni kommer inte att lämna er dammsugare enbart för flyttstädning. Se till att städföretaget - mot en extra kostnad - kan ta med egen utrustning och verktyg för att sköta den omfattande flyttstädning som alltid måste genomföras.
  • Fullmakt: Ni behöver inte delta vid signeringen av avtalet. Det kan ni låta mäklaren sköta - förutsatt att ni skriver över en fullmakt till denne. Nycklar och annat som de nya ägarna kommer att behöva kan ni skicka - lagom till inflytt - genom ett rekommenderat brev.
28 Sep 2018