Dags för ny fastighetsservice?

Det kan finnas väldigt många skäl till att se över vilken partner man som BRF anlitat för sin fastighetsservice. Inte minst så kan det vara en fråga för ekonomin. Många låter ett gammalt val puttra på i långsam takt; man förnyar ett befintligt avtal år efter år och ser inte att det finns någon anledning att byta - trots att det finns bättre och mer spännande alternativ på marknaden. Inte minst i Stockholm kan man få väldigt mycket mer för de pengar man betalar för sin fastighetsservice. Om man inte byter företag så kan man åtminstone - genom att kontakta andra företag - få ett lägre pris för tjänsten. 

Allt kan bli bättre vid ett byte

Den stora anledningen till varför ett byte kan vara värt att göra är att tjänsterna, helt enkelt, kan bli bättre. Utvecklingen går framåt och inte minst har digitaliseringen underlättat kommunikationen mellan kund och företag. En felanmäla fastnar inte på samma sätt - den går att påvisa mia mail, via telefon och via internsystem som företaget använder sig. Lösningen blir att den felanmälan som gjorts inte ligger i pipen till måndag; den kan tas om hand så fort den kommit in och företaget kunnat skicka ut en anställd för att lösa problemet. 

Rätt fastighetsskötsel sker på era villkor 

Där har vi en viktig del i utvecklingen. Som BRF så vill man att företaget man anlitat för sin fastighetsservice ska verka utan att synas - man vill som regel inte ha en massa onödigt spring och man vill ha saker och ting utförda då de flesta är på jobbet. Lyhördhet är därför också en viktig aspekt. Ni ska ställa krav och företaget ni anlitar i Stockholm för er fastighetsservice ska - inom rimlighetens gränser - uppfylla dessa. Gräsklippning, snöskottning och skötsel av rabatter ska således ske då ni vill; inte då företaget har tid över. 

Ta in fler offerter och jämför

Som vi sa ovan, fastighetsservice är en ekonomisk fråga också. Även om er BRF inte har något att anmärka på så kan ni - så fort avtalet börjar löpa ut - se över vilka alternativ ni har. Genom detta kan ni antingen A) hitta ett billigare företag för er fastighetsservice eller B) få det nuvarande företaget att sänka sina priser till en mer rimlig nivå. Som inom alla områden så lönar det sig att ta in fler offerter och använda dessa som en del i sin förhandling. Som BRF skulle ni knappast byta tak utan att jämföra priserna mellan olika takläggare, eller hur? Ni har trots allt ansvaret för medlemmarnas pengar. Fortsätt läsa mer om fastighetsskötsel i Stockholm på: fastighetsskötselstockholm.se.

25 feb 2018